Âmeluna > Privacy

Privacy

Deze Privacyverklaring biedt u gedetailleerde informatie in verband met de bescherming van uw
persoonsgegevens door Âmeluna vzw (“wij”).
Wij zijn verantwoordelijk voor het verwerken van uw persoonsgegevens in het kader van onze
activiteiten. Het doel van deze Privacyverklaring is u te informeren over welke persoonsgegevens wij verwerken over u, de redenen waarvoor wij deze gegevens verwerken en delen, hoelang we ze
bewaren en hoe u uw rechten kan uitoefenen.
Indien nodig kunnen wij u bijkomende informatie verschaffen wanneer u een aanvraag doet voor een specifiek product of een specifieke dienst.

1. Welke persoonsgegevens gebruiken wij over u?

Wij verzamelen en gebruiken uw persoonsgegevens voor zover als nodig in het kader van onze
activiteiten en om een hoge standaard qua gepersonaliseerde producten en diensten te bereiken.
Hierbij verwerken wij verschillende categorieën van persoonsgegevens, met inbegrip van:
• identificatiegegevens (vb. naam, IP-adres);
• contactgegevens (vb. post- en e-mailadres, telefoonnummer);
• gegevens met betrekking tot opleiding en tewerkstelling (vb. job, naam van de werkgever);
• financiële en commerciële gegevens (vb. bankrekeningnummer, geschiedenis transacties,
schulden);
• gegevens met betrekking tot uw voorkeuren:
o gegevens met betrekking tot het gebruik van onze producten en diensten;
o gegevens over uw interacties met ons via onze website, social media pagina’s, e-mails.
De gegevens die wij over u gebruiken zijn gegevens die u ons rechtstreeks hebt bezorgd, of
gegevens die wij verkregen hebben via een van volgende bronnen, om onze databanken te verifiëren
of aan te vullen:
• publicaties/databanken beschikbaar gemaakt door officiële instanties (vb. het Belgisch
Staatsblad);
• onze zakelijke klanten of dienstverleners;
• websites/social media pagina’s die informatie bevatten die u zelf hebt publiek gemaakt (vb. uw
eigen website of social media pagina); en
• databanken die door derde partijen publiek gemaakt werden.

2. Waarom en op welke basis gebruiken wij uw persoonsgegevens?

A. Om te voldoen aan onze wettelijke en reglementaire verplichtingen
Wij gebruiken uw persoonsgegevens om te voldoen aan verschillende wettelijke en reglementaire
verplichtingen, met inbegrip van:
het naleven van belastingcontrole;
het antwoorden op een officieel verzoek van een gemachtigde publieke of gerechtelijke instantie.

B. Om een overeenkomst met u uit te voeren of om de nodige stappen te ondernemen op uw
verzoek vooraleer een overeenkomst aan te gaan
Wij gebruiken uw persoonsgegevens om onze overeenkomsten aan te gaan en uit te voeren, en ook
om:
• u informatie te verstrekken over onze producten en diensten;
• u te helpen en uw vragen te beantwoorden;
• te evalueren of we u een product of dienst kunnen aanbieden en onder welke voorwaarden;
• en producten of diensten te leveren aan onze zakelijke klanten waarvan u een werknemer bent.

C. Op basis van ons gerechtvaardigd belang
Wij gebruiken uw persoonsgegevens om onze producten of diensten te implementeren en te
ontwikkelen, om ons risicobeheer te verbeteren en om onze rechten te verdedigen, met inbegrip
van:
• het bewijzen van transacties;
• fraudepreventie;
• IT-beheer, inclusief infrastructuurbeheer, bedrijfscontinuïteit en IT-beveiliging;
• het opstellen van statistische modellen, op basis van de analyse van transacties;
• het opstellen van geaggregeerde statistieken, tests en modellen voor onderzoek en ontwikkeling;
• het personaliseren van ons aanbod via:
• het verbeteren van de kwaliteit van onze producten of diensten;
• het voeren van reclame voor producten of diensten die aansluiten bij uw profiel.
Dit doen wij door:
• het segmenteren van onze potentiële klanten en bestaande klanten;
• het analyseren van uw gewoontes en voorkeuren (op basis van het gebruik van onze
producten en diensten of uw interactie met ons via de diverse kanalen (e-mails of
berichten, bezoek aan onze website, enz.));
• het vergelijken van de producten en diensten die u al hebt of gebruikt met andere
gegevens die wij over u hebben. 

D. Om uw keuze te respecteren wanneer we uw toestemming vragen voor een specifieke
verwerking
In sommige gevallen dienen wij uw toestemming te vragen om uw gegevens te verwerken,
bijvoorbeeld:
• wanneer een hierboven vermelde verwerking leidt tot geautomatiseerde individuele
besluitvorming waaraan rechtsgevolgen zijn verbonden of die u anderszins in aanmerkelijke mate
treft. In dat geval zullen wij u informeren over de logica die hieraan ten grondslag ligt en over het
belang en de verwachte gevolgen van dergelijke verwerking;
• indien wij bijkomende verwerkingen uitvoeren voor andere doeleinden dan deze vermeld in deze
Afdeling 2, zullen wij u hierover informeren en indien nodig uw toestemming vragen.

E. Om elektronische communicatiegegevens te verwerken
Naast het opnemen van elektronische communicaties die wettelijk toegestaan of opgelegd zijn, of
opnames waarmee u hebt ingestemd, kunnen wij uw elektronische communicaties ook opnemen,
met inbegrip van de daaraan verbonden verkeersgegevens, in het kader van onze legitieme
bedrijfsdoeleinden, meer bepaald om:
• onze medewerkers te kunnen opleiden en controleren, zodat we de kwaliteit van de
dienstverlening kunnen verbeteren; en/of
• het bewijs te hebben van zakelijke transacties of van communicaties die plaatsvonden via deze
elektronische communicaties, met inbegrip van de inhoud van deze communicaties.
We kunnen dergelijke gegevens bewaren zolang wettelijk vereist of toegestaan is, met name
gedurende de periode waarin een geschil kan ontstaan naar aanleiding van de elektronische
communicatie opgenomen tussen u en ons.
Het voorgaande is van toepassing op telefoongesprekken evenals op alle andere elektronische
communicaties (zoals e-mail, SMS, instant messaging diensten of gelijkaardige technologieën).

3. Met wie delen wij uw persoonsgegevens?

Om de hoger vermelde doeleinden te vervullen, delen wij uw persoonsgegevens enkel mee aan:
• Dienstverleners die namens ons diensten verlenen;
• Onafhankelijke agenten, tussenpersonen of makelaars;
• Financiële en gerechtelijke instanties, overheids- of publieke instanties, op verzoek en voor zover
wettelijk toegestaan;
• Bepaalde gereglementeerde beroepen zoals advocaten, notarissen of revisoren.

4. Hoelang houden wij uw persoonsgegevens bij?

Wij zullen uw persoonsgegevens bewaren zolang vereist is om te voldoen aan de toepasselijke
wetten en regels, of langer, wanneer dit operationeel vereist is, zoals voor rekeningenbeheer, het
faciliteren van het klantenbeheer en om juridische claims of vragen van toezichthoudende
autoriteiten te kunnen beantwoorden. Zo wordt bijvoorbeeld het merendeel van de klanteninformatie
bijgehouden voor de duur van de contractuele relatie en tot 10 jaar na het einde van de contractuele
relatie.

5. Wat zijn uw rechten en hoe kan u deze uitoefenen?

In overeenstemming met de toepasselijke regelgeving hebt u het recht op:
• Inzage: u kan informatie krijgen over de verwerking van uw persoonsgegevens en een kopie
verkrijgen van dergelijke persoonsgegevens.
• Rectificatie: als u meent dat uw persoonsgegevens onjuist of onvolledig zijn, kan u vragen dat
deze persoonsgegevens worden aangepast.
• Wissing: u kan de wissing van uw persoonsgegevens vragen.
• Beperking: u kan de beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens vragen.
• Bezwaar: u kan bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens om redenen die
verband houden met uw specifieke situatie. U hebt een absoluut recht om bezwaar te maken
tegen de verwerking van uw persoonsgegevens voor direct marketing doeleinden, met inbegrip
van profilering die betrekking heeft op direct marketing.
• Intrekken van uw toestemming: indien u uw toestemming hebt gegeven voor het verwerken van
uw persoonsgegevens, hebt u steeds het recht om deze toestemming in te trekken.
• Gegevensoverdraagbaarheid: voor zover wettelijk van toepassing, hebt u het recht om de
persoonsgegevens die u aan ons hebt verstrekt te verkrijgen of, voor zover technisch mogelijk,
over te laten dragen aan een derde partij.
Indien u een van voornoemde rechten wenst uit te oefenen, kan u ons een brief of e-mail richten naar
het volgende adres: Âmeluna vzw, Gasthuisstraat 14, 2400 Mol of info@ameluna.be.
In overeenstemming met de toepasselijke regelgeving hebt u, naast de hierboven vermelde rechten,
het recht om een klacht in te dienen bij de bevoegde toezichthoudende autoriteit.

6. Hoe kan u wijzigingen aan deze privacyverklaring opvolgen?

In een wereld van voortdurende technologische veranderingen, zullen wij deze Privacyverklaring
regelmatig moeten bijwerken.
Wij nodigen u uit de laatste versie van deze Privacyverklaring online te raadplegen en wij zullen u van
belangrijke veranderingen op de hoogte houden via onze website of via onze andere gebruikelijke
communicatiekanalen.

7. Hoe kan u ons contacteren?

Indien u vragen hebt over het gebruik van uw persoonsgegevens zoals omschreven in deze
Privacyverklaring, kan u ons contacteren via info@ameluna.be of via brief naar Âmeluna vzw,
Gasthuisstraat 14, 2400 Mol

Gij en ik, samen op weg naar andere zorg.

Word lid van onze gemeenschap voor updates, workshops en tips voor persoons- en familiegerichte zorg; samen werken we aan zorg waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt.